УПРАВЛЕНСКИ И ТВОРЧЕСКИ СТРАТЕГИИ ЗА ОПТИМАЛНОТО ФУНКЦИОНИРАНЕ НА СПЕЦИАЛИЗИРАНОТО ИЗДАТЕЛСТВО

Алберт Бенбасат

Ключови думи: книгоиздаване; специализирано книгоиздаване; научно издание; университетско издание; структура на издателство; редактиране; дизайн на книга; издателска поредица

Резюме

В настоящата статия се разглеждат принципите на организацията, структурата и управлението на едно специализирано издателство за научна, университетска, справочна и друга литература. В съответствие с авторовото определение на издателството като творческо-стопански субект, който се занимава с оценка, подбор, редакционно-издателска подготовка, производство и разпространение на книжовна продукция, се очертават и анализират стратегиите, свързани с дейността на специализираното издателство. Като основен принцип на управление се изтъква екипността – добре комплектуваният екип от професионалисти, съобразен с профила на издателството, е гаранция за неговия успех. Представената в труда примерна структура на специализираното издателство включва – мениджър, редакционно направление (със съответните редакции), което осъществява творческата дейност на издателството, производствено-техническо направление (художник, техническа редакция, коректор, страньор), маркетинг и реклама, търговски отдел. Тези звена работят в синхрон помежду си, като централната роля се полага на редактора, който се явява координатор на всички дейности, свързани с подготовката и реализацията на книгата. Като водеща стратегия за успешното функциониране на специализираното издателство се откроява издаването на поредици (библиотеки, серии). Поредицата представлява съвкупност от непериодични издания, всяко от които има свой автор и заглавие, но са обединени от общ замисъл, проблематика, тематика, читателско предназначение. Разгледани са видовете поредици и техните дизайнерски и технологични характеристики.

Брой: Том XXII, книжка 2, 2020
Download Issue PDF

За цитиране: Бенбасат, А. (2020). Управленски и творчески стратегии за оптималното функциониране на специализираното издателство. Издател, том XXII, брой 2, 5–14. ISSN: 1310-4624 (Print). ISSN: 2367-9158 (Online).